När Moa Gurbuzer var socionom kom idén: att skapa de bästa alkoholfria vinerna och göra skillnad för barn som växer upp i alkoholiserade hem.
– Vår vision är att det ska bli helt accepterat att dricka alkoholfritt. Man ska inte behöva skämmas för det och ha bortförklaringar om att man kör bil eller är gravid utan det ska vara lika normalt som att dricka alkohol, säger Moa Gurbuzer som är grundare av MRG Wines.
Engagemanget föddes när Moa var socionom och träffade barn som kommit i kläm för föräldrarnas alkoholmissbruk. Hon bestämde sig för att göra något åt det. – 2013 startade vi upp och lanserade ett avalkoholiserat bubbel från regionen Languedoc som vi utvecklade tillsammans med champagne-experten Rikard Juhlin. Nu säljer vi också fantastiskt goda rosévin och ett rött ekologiskt vin.
”Almi har hjälpt oss med målgruppsanalyser, prisstrategier och kalkyleringar – saker som jag inte alls kunde något om förut”
Rådgivning från Almi avgörande
Vinerna är idag bästsäljare på både Systembolaget och norska Vinmonopolet och MRG Wines omsätter nu över 30 miljoner kronor. – Jag har mycket att tacka Almi för våra framgångar. Deras kompetenta rådgivare har hjälpt oss genom de olika stadier som man genomgår som företag, från produktutveckling till tillväxt. Vi har fått väldigt bra stöd hela tiden. De har hjälpt oss med målgruppsanalyser, prisstrategier och kalkyleringar
– saker som jag inte alls kunde något om förut.
2016 mottog Moa utmärkelsen Årets Nybyggare som ett kvitto på sin framgång. Priset är instiftat av kung Carl XIV Gustaf och ges till företagare med utländsk bakgrund som skapat snabbväxande tillväxtbolag.
Satsar på tillväxt utomlands
MRG Wines exportresa började tidigt och tillväxtstrategin är att nå ut med hjälp av distributörer som också jobbar digitalt. – I Holland jobbar vi med två stora webbshopar för livsmedel och vi har nyss inlett samarbete med Ocado som är Storbritanniens största online-matbutik.
Moa är säker på att det alkoholfria segmentet kommer fortsätta växa och planerna framöver är att expandera till fler länder. – Sen kommer vi såklart lansera fler produkter, men det är väldigt dyrt och komplicerat att ta fram riktigt bra alkoholfria premium-viner. Det är en massa processer och om man som vi har en nolltolerans mot kemiska tillsatser så tar det tid.